Tuesday, May 20, 2014

Manar Al-Athar منار الآثار: Free multi-media resource for the study of the Middle East

Manar Al-Athar منار الآثار: Free multi-media resource for the study of the Middle East
The Manar al-Athar website, based at the University of Oxford, aims to provide high resolution, searchable images for teaching, research, and publication. These images of archaeological sites, with buildings and art, will cover the areas of the former Roman empire which later came under Islamic rule, such as Syro-Palestine/the Levant, Arabia, Egypt, North Africa and Spain. The chronological range is from Alexander the Great (i.e., from about 300 BC) through, the Islamic period to the present. It is the first website of its kind providing such material labelled jointly in both Arabic and English. We will also be publishing related material, both online and on paper, in English and Arabic.
كلمة ترحيبية
يهدف موقع منار الآثار الإلكتروني، التابع لجامعة أكسفورد، إلى تزويدكم بصور عالية الجودة للغايات العلمية والتعليمية والبحثية؛ إذ تحتوي الصور على نماذج معمارية وفنية لمواقع أثرية كانت ضمن مناطق الإمبراطورية الرومانية السابقة والتي وقعت لاحقاً تحت الحكم الإسلامي: مثل بلاد الشام وبعض أجزاء الجزيرة العربية ومصر وشمال أفريقيا وأسبانيا. تمتد الفترة الزمنية لهذه المواقع الأثرية من أيام الإسكندر المقدوني (حوالي 300 قبل الميلاد) والفترة الإسلامية إلى الوقت الحاضر. يعد موقع منار الآثار الإلكتروني الأول من نوعه الذي يزود روّاده بمواد معنونة باللغتين العربية والإنجليزية معاً. فضلاً عن ذلك سيتم نشر مواد ذات صلة بالموضوع على الموقع الإلكتروني و بشكل ورقي باللغتين الإنجليزية والعربية
Manar al-Athar is Arabic for "Guide to Archaeology" and has been chosen because Manara, in Egypt, refers to both the Lighthouse of Alexandria (the Pharos) and to minarets. This conveys the transition, and often continuity, covered by the chronological range of the material.
قمنا بتسمية هذا الموقع بـ منار الآثار ليكون مصدراً علمياً لدراسي علم الآثار والحضارات القديمة؛ نسبةً الى منارة الاسكندرية في مصر، ونتمنى أن نكون قد وفقنا باختيار الاسم المناسب لهذا الموقع 

No comments:

Post a Comment